ARTIST TALK
Александър Георгиев :: 22.07.2014
ЗНАНИЕ ОТВЪД ТЕОРИЯТА
Лекция “Графичният знак”
Всъщност в разговорния език става дума за запазен знак на фирма, компания или организация. Какво обаче представлява един запазен знак, какви елементи може да съдържа в себе си, на какво трябва да бъде подчинен, за какво служи… за всичко това са следващите мисли. Няма да разглеждаме думичката „запазен“ в контекста на графичния дизайн. За да бъде един знак „запазен“ логично е да се запази, т.е. да се регистрира като такъв. Има определен ред, нормативни документи, организации и какво ли още не, свързани с този проблем, където всеки знак, слоган, търговска марка са под общ знаменател — марки. Да се върнем към графичния дизайн. Махайки „запазен“ остава само знак. Графичен знак. Та логото всъщност е знак. Той може да представлява рисунка, символ, текст. Още от древни времена, авторите са поставяли индикация върху своите творения. Неведнъж се е случвало да не могат да изпишат името си поради факта, че технологията, размерът на изделието или начинът на възприятие им е пречил за това. Тогава те са слагали своя знак (клеймо, щемпел, печат). Желанието графиката на знакът да се променя с появяването на нови технологии е налице. Много колеги се опитват да го разкрасят с цветове, преливащи се форми, обем. В това няма нищо лошо, ако не забравят основните характеристики на един знак: Проектиран и изпълнен в черно-бял вариант; Проектиран и изпълнен в различни големини, като е необходимо да е представен и в един квадратен сантиметър. Едва тогава е възможно създаването и на цветни решения. Помислете, какво би станало с вашия знак ако трябва да се изпълни като малка елегантна значка от благороден метал. Знам. Едва ли едноличния търговец му е в главата точно тази значка. Така е. Негативите на отказа от основната идея за какво служи един знак се усещат най-често след години. Едноличният търговец е станал акционерно дружество. Търговията или производството се е развила. Офисите, магазините, автомобилите са увеличили броя си. И точно в този момент — трябва да сменим знака (с който ни познават толкова много хора и който го има на толкова много места) защото ни е станал неудобен… а е уж само един знак.
23.07, 19:00, сряда
Лекция “Основен корпоративен стил”
Фирмената или корпоративна идентичност в маркетинга е „лицето“ на дадена компания. Неин израз са хармонизираният изглед на рекламните материали, опаковките на продуктите си и търговските марки, както и на посланията, които тя излъчва.
Идентичността определя начините, по които компанията се стреми да идентифицира или позиционира себе си или продукта си. Става въпрос за запазения знак и поддържащите графични елементи. Те следва да са съобразени с набор от правила, които ще продиктуват цветовата палитра, шрифтовете, изгледа на страниците и други средства, осигуряващи визуална приемственост и разпознаваемост върху всички физически проявления на марката.
Създаването на корпоративна идентичност започва от разработването на знак на компанията (лого) – самостоятелно или в комбинация с шрифт (логотип), пакет материали за корпоративна комуникация – визитка, бланка, плик, папка, цветови облик на фирмата, както и разработването всички останали материали, необходими за маркетинговото представяне на фирмата.